User: Guest  Login
Original title:
Challenges of SMEs in Apprentices’ Recruitment and Employment: Empirical Studies to Overcome the Skilled Labor Shortage
Translated title:
Herausforderungen von KMU bei der Rekrutierung und Beschäftigung von Auszubildenden: Empirische Studien zur Überwindung des Fachkräftemangels
Author:
Greilinger, Andrea
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Advisor:
Friedl, Gunther (Prof. Dr.)
Referee:
Friedl, Gunther (Prof. Dr.); Mohnen, Alwine (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
small and medium-sized enterprises (SMEs), recruitment, recruiting success, personnel marketing, apprenticeship marketing, employer branding, occupational choice, employer attractiveness, application intention, apprenticeship training, drop-out
Translated keywords:
Kleine und mittlere Unternehmen (KMU), Rekrutierung, Rekrutierungserfolg, Personalmarketing, Ausbildungsmarketing, Employer Branding, Berufswahl, Arbeitgeberattraktivität, Bewerbungsintention, Berufsausbildung, Ausbildungsabbruch
TUM classification:
WIR 895d
Abstract:
With three essays, this dissertation aims to support small and medium-sized enterprises (SMEs) from the crafts sector in recruiting and employing apprentices. The first two essays investigate whether potential apprentices’ participation in site visits and firm presentations improves their perceived employer brand, employer attractiveness, and application intentions. The third essay focuses on the post-recruitment phase and examines relevant drop-out reasons for different drop-out stages of the a...     »
Translated abstract:
Diese Dissertation möchte einen Beitrag zur Verbesserung der Rekrutierungs- und Beschäftigungssituation von Auszubildenden in kleinen und mittleren Unternehmen (KMU) des Handwerks leisten. Zunächst wird untersucht, ob sich die wahrgenommene Arbeitgebermarke, Arbeitgeberattraktivität und Bewerbungsintention bei potentiellen Auszubildenden durch die Teilnahme an Betriebsbesichtigungen und Firmenpräsentationen verbessert. Für die Post-Rekrutierungsphase wird schließlich analysiert, ob es einen Zusa...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1237176
Date of submission:
07.11.2014
Oral examination:
26.03.2015
File size:
183035 bytes
Pages:
20
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20150326-1237176-1-8
Last change:
23.04.2015
 BibTeX