User: Guest  Login
Original title:
Räumliche Fähigkeiten und Mathematikleistung
Original subtitle:
Eine empirische Studie mit Kindern im 4. Schuljahr
Translated title:
Spatial abilities and mathematical achievement
Translated subtitle:
An empirical study with children in grade 4
Author:
Grüßing, Meike
Year:
2012
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Prof. Dr. Kristina Reiss
Referee:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Ufer, Stefan (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Räumliche Fähigkeiten, Mathematische Kompetenz, Grundschule
Translated keywords:
Spatial abilities, mathematical competence, primary school
Abstract:
Räumlichen Fähigkeiten wird eine große Bedeutung für das Mathematiklernen beigemessen. Die Hypothese, dass räumliche Fähigkeiten einen engen Zusammenhang zur mathematischen Kompetenz aufweisen, ist jedoch für das Grundschulalter kaum empirisch belegt. Vor diesem Hintergrund werden zwei Ziele formuliert: - die Entwicklung von validen und reliablen Testinstrumenten auf Basis von theoriegeleiteten Rahmenkonzeptionen und - die Untersuchung des Zusammenhangs von räumlichen Fähigkeiten und mathema...     »
Translated abstract:
Spatial abilities are regarded as important prerequisites for mathematics learning. However, for children from primary school, there is hardly empirical evidence for the hypothesis that spatial abilities are highly correlated with mathematical competence. With respect to this background, two goals are defined: - the development of valid and reliable test instruments based on theory-based frameworks for both constructs and - the investigation of the relation between spatial abilities and math...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1096671
Date of submission:
30.01.2012
Controlled terms:
Schuljahr 4 ; Mathematikunterricht ; Raumwahrnehmung ; Lernerfolg
Last change:
03.03.2014
 BibTeX