User: Guest  Login
Original title:
Die Implementation, Wirkung und Akzeptanz von Tools im problemorientierten Unterricht zur Steigerung des Interesses am Messen 
Original subtitle:
Eine fallbasierte Untersuchung am Beispiel des Ergonomie-Messkoffers 
Translated title:
Implementation, impact and acceptance of tools in problem-oriented learning environments to increase students' interest in measuring 
Translated subtitle:
A case-based study using the example of the "Ergonomie-Messkoffer" 
Year:
2020 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr. Dr. h.c.) 
Referee:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr. Dr. h.c.); Bengler, Klaus (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Interesse, Schülerinnen und Schüler, Problemorientierung, Tools, Unterricht, Lehrkräfte 
Translated keywords:
interest, students, problem-oriented learning, tools, teaching and learning, teachers 
TUM classification:
EDU 510d 
Abstract:
Die Arbeit verfolgt das Ziel, Experimentier- und Messkoffer als Tools zu untersuchen, mit denen ein naturwissenschaftlicher Unterricht lebensweltbezogener und interessenfördernder umgesetzt werden kann. Dabei wird geprüft, inwieweit der Unterricht Merkmale des didaktischen Konzepts der Problemorientierung aufweist, und welche Wirkung dies auf das Interesse der Schülerinnen und Schüler hat. Darüber hinaus werden Einflüsse der Einstellungen der Lehrkräfte und Schülerinnen und Schüler auf die Durch...    »
 
Translated abstract:
The dissertation examines experimentation and measuring tools to implement a problem-oriented teaching that promotes students’ every day live learning and interest in school. It investigates problem-oriented characteristics of teaching with a measuring tool and its effect on students’ interest. By taking into account teachers’ and students’ attitudes, the study examines its role on the implementation and impact of experimentation and measuring tools. 
Oral examination:
04.02.2020 
File size:
4162139 bytes 
Pages:
201 
Last change:
14.02.2020