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Original title:
Direkte Nutzung von Abgasenthalpie zur Effizienzsteigerung von Kraftfahrzeugen
Translated title:
Direct use of thermal exhaust energy for fuel efficiency improvement in vehicles
Author:
Hepke, Georg
Year:
2010
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.); Brüggemann, Dieter (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Wärmemanagement, Abgasrückgewinnung, Abgaswärmetauscher
Translated keywords:
thermal management, exhaust gas heat recovery, exhaust gas heat exchanger
Abstract:
Die Arbeit analysiert mit Hilfe von Experiment und Gesamtfahrzeugsimulation, wie die im Abgas eines Kraftfahrzeugs verfügbare Wärmemenge für ein bestmögliches Ergebnis hinsichtlich der CO2-Reduktion und/oder einer gegebenenfalls erforderlichen Heizleistungsunterstützung im Fahrzeug verteilt werden muss. Hierfür werden verschiedene Konzepte bzw. Systemaufbauten für die Verwendung der zurückgewonnenen Wärme behandelt. Ferner wird eine Einflussanalyse vorgestellt, in der die Auswirkung wesentl...     »
Translated abstract:
This study analyses by means of experiments and total vehicle numerical simulation how the available exhaust heat should used within a vehicle in order to obtain the best possible CO2-reduction and/or, if necessary, heating performance. Within this context different concepts for heat usage and distribution are discussed. Moreover a sensitivity analysis is presented, analysing which constructional and ambient parameters are dominant influences on the system performance with regard to the benefit...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=958780
Date of submission:
24.02.2010
Oral examination:
05.11.2010
File size:
2603723 bytes
Pages:
114
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20101105-958780-1-2
Last change:
10.01.2011
 BibTeX