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Original title:
Analyse einer aktiven, hydraulisch unterstützten Momentenüberlagerungslenkung
Translated title:
Analysis of an advanced hydraulic power steering system
Author:
Brändle, Markus
Year:
2009
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.)
Referee:
Ulbrich, Heinz (Prof. Dr. Dr. habil.); Heißing, Bernd (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation; VER Technik der Verkehrsmittel
Abstract:
Hydraulische Servolenksysteme, wie sie in heutigen Serienfahrzeugen verwendet werden, können den Fahrer nur durch eine Reduzierung des zum Lenken des Fahrzeugs erforderlichen Lenkaufwandes unterstützen. Um zusätzliche Fahrerassistenz z.B. beim Spurhalten bzw. Spurwechseln oder beim Einparken des Fahrzeugs bieten zu können, ist jedoch nicht nur eine Reduzierung des Fahrerhandmoments sondern vielmehr eine Überlagerung des Lenkmoments erforderlich. In der vorliegenden Arbeit wird diese funktionale...     »
Translated abstract:
The hydraulic power steering systems, which are used in today’s series cars, support the driver only by reducing the amount of steering wheel torque necessary to steer a vehicle. For additional support as it would be required for the implementation of driving assistance functions such as lane keeping, lane changing or automatic parking it is necessary not only to reduce but also to superpose the steering torque. For this purpose a conventional hydraulic power steering system is functionally enha...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=650390
Date of submission:
28.05.2008
Oral examination:
29.01.2009
Pages:
119
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20080504-650390-1-6
Last change:
30.03.2009
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