Experimental and Normative Ethics: The Case of Autonomous Cars
Translated title:
Experimentelle und normative Ethik: Autonomes Fahren
Author:
Gogoll, Jan
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Governance
Advisor:
Lütge, Christoph (Prof. Dr.)
Referee:
Lütge, Christoph (Prof. Dr.); Peus, Claudia (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
Autonomous Cars, ethics, experiment
Translated keywords:
Autonomes Fahren, Ethik, Experiment
TUM classification:
WIR 006d
Abstract:
This dissertation provides two published articles that tackle different, yet related, ethical issues associated with the introduction of the self-driving car. First, using the traditional form of normative argument this dissertation discusses the question of who should decide about the "ethics setting" of an autonomous vehicle and if the famous trolley problem is an adequate tool to examine the problem of the "ethics of crashing". The second publication tries to shed some light on possible empirical reservations people have towards delegating a moral task to an algorithm.
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This dissertation provides two published articles that tackle different, yet related, ethical issues associated with the introduction of the self-driving car. First, using the traditional form of normative argument this dissertation discusses the question of who should decide about the "ethics setting" of an autonomous vehicle and if the famous trolley problem is an adequate tool to examine the problem of the "ethics of crashing". The second publication tries to shed some light on possible empir...
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Translated abstract:
Diese Dissertation besteht aus zwei publizierten Artikeln, die sich mit zwei unterschiedlichen, jedoch verwandten, ethischen Fragestellungen bezüglich der Einführung autonomer Fahrzeuge beschäftigen. Der erste Artikel befasst sich mit der Frage wer über das "Ethics Setting" eines autonomen Fahrzeugs entscheiden soll und ob sich das bekannte Trolley-Problem als Werkzeug zur Untersuchung der "Ethics of Crashing" überhaupt eignet. Der zweite Artikel untersucht, ob Menschen Vorbehalte gegenüber der Delegation moralischer Entscheidungen an Maschinen haben.
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Diese Dissertation besteht aus zwei publizierten Artikeln, die sich mit zwei unterschiedlichen, jedoch verwandten, ethischen Fragestellungen bezüglich der Einführung autonomer Fahrzeuge beschäftigen. Der erste Artikel befasst sich mit der Frage wer über das "Ethics Setting" eines autonomen Fahrzeugs entscheiden soll und ob sich das bekannte Trolley-Problem als Werkzeug zur Untersuchung der "Ethics of Crashing" überhaupt eignet. Der zweite Artikel untersucht, ob Menschen Vorbehalte gegenüber der...
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