Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Happee, Riender (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
TUM classification:
TEC 900d
Abstract:
When a conditionally automated system reaches its functional limits a request to intervene will be presented and the driver needs to perform a takeover. Traditional visual and auditory displays might not be effective warnings, when a driver is engaged in visually or auditory loading non-driving tasks, like reading or talking on the phone. Vibrotactile displays are expected to be effective as a take-over request and could potentially be used to direct the attention of the driver or convey more complex messages. The aim of this thesis if to evaluate how a vibrotactile interface can support the driver during the take-over process and how to incorporate such an display in a multimodal interface.
«
When a conditionally automated system reaches its functional limits a request to intervene will be presented and the driver needs to perform a takeover. Traditional visual and auditory displays might not be effective warnings, when a driver is engaged in visually or auditory loading non-driving tasks, like reading or talking on the phone. Vibrotactile displays are expected to be effective as a take-over request and could potentially be used to direct the attention of the driver or convey more c...
»
Translated abstract:
Wenn die Systemgrenzen einer Konditionellen Automatisierung erreicht werden, wird eine Übernahmeaufforderung ausgegeben, woraufhin der Fahrer die Fahraufgabe übernehmen muss. Visuelle und auditive Warnungen sind möglicherweise nicht effektiv, wenn der Fahrer eine auditiv oder visuell beanspruchende Nebentätigkeit ausübt. Es wird erwartet, dass vibrotaktile Anzeigen eine effektive Aufforderung darstellen und potenziell verwendet werden können, um die Aufmerksamkeit des Fahrers zu lenken oder komplexere Nachrichten zu vermitteln. Ziel dieser Dissertation ist zu evaluieren, wie eine vibrotaktile Anzeige den Fahrer während des Übernahmeprozesses unterstützen.
«
Wenn die Systemgrenzen einer Konditionellen Automatisierung erreicht werden, wird eine Übernahmeaufforderung ausgegeben, woraufhin der Fahrer die Fahraufgabe übernehmen muss. Visuelle und auditive Warnungen sind möglicherweise nicht effektiv, wenn der Fahrer eine auditiv oder visuell beanspruchende Nebentätigkeit ausübt. Es wird erwartet, dass vibrotaktile Anzeigen eine effektive Aufforderung darstellen und potenziell verwendet werden können, um die Aufmerksamkeit des Fahrers zu lenken oder komp...
»