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Original title:
Helicopter Main Rotor Efficiency Improvement Through Active Blade Camber Morphing
Translated title:
Verbesserung der Effizienz eines Hauptrotors eines Hubschraubers durch eine aktive Verwölbung des Rotorblatts
Author:
Komp, Dominik
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Institution:
Hubschraubertechnologie (Prof. Yavrucuk)
Advisor:
Hajek, Manfred (Prof. Dr.)
Referee:
Hajek, Manfred (Prof. Dr.); Rauleder, Jürgen (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
VER 500; VER 562; VER 590
Abstract:
A continuous (camber) morphing of the rear part of the rotor blade was investigated for a performance improvement application based on a comprehensive analysis model. The objective of this study was to gain a better understanding of this technology in order to provide a more reliable estimate of the potential rotor power savings. It also discussed how such systems can be used most effectively and how active camber control relates to the design of the baseline rotor.
Translated abstract:
Eine aktive Verformung des hinteren Teils eines Rotorblattes wurde hinsichtlich der Anwendung zur Verbesserung der Rotoreffizienz anhand eines Analysemodells untersucht. Ziel war es, ein besseres Verständnis der Technologie zu erlangen, um eine zuverlässigere Abschätzung möglicher Leistungseinsparungen vornehmen zu können. Außerdem wurde diskutiert, wie sich solche Systeme am effektivsten einsetzen lassen und wie die aktive Blattverformung mit den Designparametern des Basisrotors korreliert.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1744847
Date of submission:
11.06.2024
Oral examination:
03.12.2024
File size:
17577478 bytes
Pages:
163
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20241203-1744847-0-4
Last change:
27.12.2024
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