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Original title:
Dynamic Stall on a Pitching Double-Swept Rotor Blade Tip
Translated title:
Dynamischer Strömungsabriss an einer schwingenden doppelt-gepfeilten Rotorblattspitze
Author:
Lütke, Benjamin
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Breitsamter, Christian (Prof. Dr.)
Referee:
Breitsamter, Christian (Prof. Dr.); Tichy, Lorenz (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MTA 300d; VER 505d
Abstract:
Dynamic stall is experimentally and numerically investigated on a pitching double-swept helicopter rotor blade tip. The aerodynamic and structural design of the instrumented wind tunnel model is presented. The influence of many aerodynamic parameters on the dynamic stall is shown. The crossflow velocities lead to a delayed stall and a decreased lift at the kink. Time shifted flow separation occurs inboard and outboard of the kink. A sharp gradient in the global pitching moment is avoided.
Translated abstract:
Der dynamische Strömungsabriss an einer schwingenden doppelt-gepfeilten Rotorblattspitze wird sowohl experimentell als auch numerisch untersucht. Die aerodynamische und strukturelle Auslegung des instrumentierten Windkanalmodells wird vorgestellt. Die Einflüsse aerodynamischer Parameter auf den dynamischen Strömungsabriss werden aufgezeigt. Die Strömung löst links- und rechtsseitig des vorwärts-rückwärtsgepfeilten Knickes zeitversetzt ab. Dadurch wird ein starkes globales Nickmoment vermieden.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1359091
Date of submission:
20.06.2017
Oral examination:
08.09.2017
File size:
39102764 bytes
Pages:
106
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20170908-1359091-1-8
Last change:
03.11.2017
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