Ulbrich, Heinz (Prof. Dr. habil.); Otter, Martin (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Co-Simulation, Antriebsstrang, Numerik, Fahrzeug
Translated keywords:
Co-Simulation, Powertrain, Numerics, Vehicle
TUM classification:
MTA 000d
Abstract:
In der Systementwicklung des Fahrzeugs müssen neben der Mechanik des Antriebsstrangs weitere relevante physikalische Domänen simuliert werden, was zu langen Rechenzeiten führt. Diese können durch Modellpartitionierung und Co-Simulation signifikant reduziert werden. Hierfür werden ein neues numerisches Verfahren mit Makroschrittweitensteuerung für beliebige Programme sowie eine modulare Modellbibliothek entwickelt. Anhand eingeführter Bewertungskriterien für gekoppelte Simulation wird die verbesserte Effizienz der Entwicklung gezeigt.
«
In der Systementwicklung des Fahrzeugs müssen neben der Mechanik des Antriebsstrangs weitere relevante physikalische Domänen simuliert werden, was zu langen Rechenzeiten führt. Diese können durch Modellpartitionierung und Co-Simulation signifikant reduziert werden. Hierfür werden ein neues numerisches Verfahren mit Makroschrittweitensteuerung für beliebige Programme sowie eine modulare Modellbibliothek entwickelt. Anhand eingeführter Bewertungskriterien für gekoppelte Simulation wird die verbess...
»
Translated abstract:
In the automotive system development there is a need to investigate all relevant physical domains in addition to the mechanics of the powertrain. This severely increases simulation duration for the joint system. This duration can be reduced significantly by partitioning and co-simulating the overall model. Therefor a new numeric method with macro step size control for arbitrary tools is developed as well as a modular model library approach. Based on the introduction of validation criteria, the improved efficiency of the work is shown.
«
In the automotive system development there is a need to investigate all relevant physical domains in addition to the mechanics of the powertrain. This severely increases simulation duration for the joint system. This duration can be reduced significantly by partitioning and co-simulating the overall model. Therefor a new numeric method with macro step size control for arbitrary tools is developed as well as a modular model library approach. Based on the introduction of validation criteria, the...
»