Through the rise in mutual target groups of nonprofit sports clubs with other organizations, the pressure on clubs to gain competitive advantages has intensified. One way of dealing with increased competitiveness is through innovation, which has been shown to be crucial to an organization’s survival and effectiveness. Focusing on the concept of open innovation, this thesis investigates if and how the concept is applicable and utilized in nonprofit sports clubs. The findings show how sports clubs use different aspects of the open innovation concept to introduce innovations. Furthermore, the thesis provides evidence of how facets of open innovation positively influence a sports club’s performance and how important these facets are compared to other management related variables.
«
Through the rise in mutual target groups of nonprofit sports clubs with other organizations, the pressure on clubs to gain competitive advantages has intensified. One way of dealing with increased competitiveness is through innovation, which has been shown to be crucial to an organization’s survival and effectiveness. Focusing on the concept of open innovation, this thesis investigates if and how the concept is applicable and utilized in nonprofit sports clubs. The findings show how sports clubs...
»
Translated abstract:
Durch zunehmend überlappende Zielgruppen von gemeinnützigen Sportvereinen mit denen anderer Organisationen hat sich der Druck auf Sportvereine, sich Wettbewerbsvorteile zu sichern, verschärft. Eine Möglichkeit sich dem steigenden Wettbewerb zu stellen, ist die der Innovation. Innovation hat sich als maßgeblich für das Überleben und die Leistungsfähigkeit von Organisationen erwiesen. Diese Arbeit untersucht Innovationstätigkeiten von Sportvereinen an Hand des Open Innovation Konzepts. Es wird erforscht ob das Konzept anwendbar ist und wie es in gemeinnützigen Sportvereinen genutzt wird. Die Ergebnisse verdeutlichen, inwieweit Sportvereine verschiedene Aspekte des Open Innovation Konzepts nutzen um Innovationen einzuführen. Darüber hinaus zeigt die Arbeit, wie gewisse Open Innovation Aspekte die Leistung von Sportvereinen positiv beeinflusst und zeigt auf, wie wichtig diese Aspekte im Verhältnis zu anderen managementbezogenen Kenngrößen sind.
«
Durch zunehmend überlappende Zielgruppen von gemeinnützigen Sportvereinen mit denen anderer Organisationen hat sich der Druck auf Sportvereine, sich Wettbewerbsvorteile zu sichern, verschärft. Eine Möglichkeit sich dem steigenden Wettbewerb zu stellen, ist die der Innovation. Innovation hat sich als maßgeblich für das Überleben und die Leistungsfähigkeit von Organisationen erwiesen. Diese Arbeit untersucht Innovationstätigkeiten von Sportvereinen an Hand des Open Innovation Konzepts. Es wird erf...
»