Maasen, Sabine (Prof. Dr.); Kesselring, Sven (Prof. Dr.); Rau, Henrike (Prof., Ph.D.)
Language:
en
Subject group:
SOZ Soziologie
Keywords:
carsharing, mobility transition, system of automobility, everyday resistance, commoning mobility
Translated keywords:
Carsharing, Mobilitätswende, System der Automobilität, Alltagswiderstand, Vergemeinschaftung von Mobilität
TUM classification:
TEC 006d
Abstract:
This work explores practices of non-commercial carsharing. It argues that hegemonic practices of automobility are reconstituted through a process of everyday resistance, re-embedding capitalist mobilities in everyday life along four aspects: Redefine the meaning of the car and automobility, reembed automobility into its environmental context, foster sociality and change ownership relations. Thence, non-commercial carsharing shows a potential pathway for a socio-ecological just and post-capitalist mobility transition.
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This work explores practices of non-commercial carsharing. It argues that hegemonic practices of automobility are reconstituted through a process of everyday resistance, re-embedding capitalist mobilities in everyday life along four aspects: Redefine the meaning of the car and automobility, reembed automobility into its environmental context, foster sociality and change ownership relations. Thence, non-commercial carsharing shows a potential pathway for a socio-ecological just and post-capitalis...
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Translated abstract:
Diese Arbeit untersucht Praktiken nicht-kommerziellen Autoteilens. Hegemoniale Automobilitätspraktiken werden in einem Prozess des Alltagswiderstandes rekonstituiert, womit kapitalistische Alltagsmobilitäten entlang von vier Aspekten wieder eingebettet werden: Umdefinierung der Bedeutung des Autos und Automobilität, Ökologische Wiedereinbettung von Automobilität, Förderung von Sozialität und Veränderung von Besitzverhältnissen. Dadurch zeigt nicht-kommerzielles Carsharing einen potentiellen Pfad für eine sozial-ökologisch gerechte und post-kapitalistische Mobilitätswende auf.
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Diese Arbeit untersucht Praktiken nicht-kommerziellen Autoteilens. Hegemoniale Automobilitätspraktiken werden in einem Prozess des Alltagswiderstandes rekonstituiert, womit kapitalistische Alltagsmobilitäten entlang von vier Aspekten wieder eingebettet werden: Umdefinierung der Bedeutung des Autos und Automobilität, Ökologische Wiedereinbettung von Automobilität, Förderung von Sozialität und Veränderung von Besitzverhältnissen. Dadurch zeigt nicht-kommerzielles Carsharing einen potentiellen Pfad...
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