Gestaltung von kollaborativen Lernumgebungen für den Erwerb digitaler Kompetenzen
Original subtitle:
Die Rolle von authentischen Lernaufgaben zur Initiierung regulierter Lernprozesse in der Erwachsenenbildung
Translated title:
Design of collaborative learning environments to acquire digital competencies
Translated subtitle:
The role of authentic learning tasks to initiate regulated learning processes in adult education
Author:
Moser, Steffen
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Social Sciences and Technology
Advisor:
Bannert, Maria (Prof. Dr.)
Referee:
Bannert, Maria (Prof. Dr.); Förster, Manuel (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
PHI Philosophie
Abstract:
Das Forschungsprojekt zeigte, dass regulierte Lernprozesse, die eine Handlungskomponente bei Lernenden auslösen, den Zusammenhang zwischen einer instruktionalen Unterstützung und dem digitalen Kompetenzerwerb mediieren. Vor allem wenn lernfördernde Elemente wie indirekte Instruktionen in Form von metakognitiven Prompts oder die Nutzung höherwertiger regulierter Lernprozesse Anwendung finden, eignen sich kollaborative Lernumgebung für den Erwerb digitaler Kompetenzen.
Translated abstract:
The research project indicated that regulated learning processes mediate the correlation between an instructional support and the acquisition of digital competences, if a component of action will be initiated at learners. Especially when learning-conducive elements like indirect instructions as metacognitive prompts or the usage of high-ordered regulated learning processes are in place, collaborative learning environments are suitable to acquire digital competencies.