Metastasierungsverhalten des Mundhöhlenkarzinoms in Abhängigkeit von der anatomischen Lokalisation. Eine retrospektive Studie über Plattenepithelkarzinome des Unterkiefers.
Translated title:
Metastasis behavior of oral carcinoma depending on the anatomical location. A retrospective study of squamous cell carcinoma of the mandible.
Author:
Kurt, Berat
Year:
2021
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Medizin
Advisor:
Weitz, Jochen (Priv.Doz. Dr. Dr.)
Referee:
Weitz, Jochen (Priv.Doz. Dr. Dr.); Wolff, Klaus Dietrich (Prof. Dr. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MED Medizin
TUM classification:
MED 040; MED 535
Abstract:
Bei UK-Karzinomen sollte eine beidseitige Ausräumung vor allem bei einer mittigen Lage, einer geringen Differenzierung oder großer Ausdehnung des Primarius erfolgen. In dieser Studie konnte nachgewiesen werden, dass eine Metastasierungsrate von 44% für die UK-Karzinome vorliegt mit 86% auf der ipsilateralen und 14% auf der kontralateralen Seite. Leider sind wenige prospektiven Studien vorhanden und die geringe Anzahl von retrospektiven Studien mit geringen Fallzahlen führen zum Entschluss, dass heute bei jedem Mundhöhlenkarzinom eine elektive ND in den Leveln I‒III mindestens ipsilateral durchgeführt werden sollte.
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Bei UK-Karzinomen sollte eine beidseitige Ausräumung vor allem bei einer mittigen Lage, einer geringen Differenzierung oder großer Ausdehnung des Primarius erfolgen. In dieser Studie konnte nachgewiesen werden, dass eine Metastasierungsrate von 44% für die UK-Karzinome vorliegt mit 86% auf der ipsilateralen und 14% auf der kontralateralen Seite. Leider sind wenige prospektiven Studien vorhanden und die geringe Anzahl von retrospektiven Studien mit geringen Fallzahlen führen zum Entschluss, dass...
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Translated abstract:
In this study, we confirmed a metastasis rate of 44% for carcinomas of the mandible; 86% of these carcinomas metastasized to the ipsilateral side of the neck and 14% to the contralateral side. The data from this study suggest that elective neck dissection should be performed for mandibular carcinomas at levels I–III. Bilateral dissection should be performed for mandibular carcinomas in a central position with low differentiation and extensive expansion of the primary. A small number of retrospective studies with small case numbers indicates that elective neck dissection at levels I–III should currently be performed at least ipsilaterally for each oral carcinoma.
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In this study, we confirmed a metastasis rate of 44% for carcinomas of the mandible; 86% of these carcinomas metastasized to the ipsilateral side of the neck and 14% to the contralateral side. The data from this study suggest that elective neck dissection should be performed for mandibular carcinomas at levels I–III. Bilateral dissection should be performed for mandibular carcinomas in a central position with low differentiation and extensive expansion of the primary. A small number of retrospe...
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