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Original title:
Detaillierte Machbarkeitsstudie zum Splitkurbelwellenmotor - Dynamisches Downsizing mit zwei Teilmotoren
Translated title:
Detailed Feasibility Study on the Split-Crankshaft Engine - Dynamic Downsizing with two Partial Engines
Author:
Rösler, Sebastian Rainer
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Institution:
Lehrstuhl für Nachhaltige mobile Antriebssysteme (Prof. Jaensch)
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Atzler, Frank (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Splitkurbelwellenmotor, Splitmotor, Dynamisches Downsizing, Aktives Downsizing, Zylinderabschaltung, Verbrennungsmotor mit geteilter Kurbelwelle, Antriebsstrang mit zwei Teilmotoren, Splitkupplung
Translated keywords:
Split-Crankshaft Engine, dynamic downsizing, active downsizing, cylinder deactivation, cylinder on demand, combustion engine with a disengageable crankshaft, drivetrain with two partial engines, Split-Clutch Unit
TUM classification:
MAS 520
Abstract:
Der Splitkurbelwellenmotor ist als konsequente Weiterentwicklung der Zylinderabschaltung anzusehen. Dem dauerhaft gefeuerten Primärmotor wird der bei Nichtgebrauch stillstehende Sekundärmotor bedarfsgerecht im Fahrbetrieb über die zwischen den beiden Teilmotoren sitzende Splitkupplung zugeschaltet. In der Machbarkeitsstudie werden die Wirkweise, die erforderliche Betriebsstrategie, der Funktionsbedarf der Nebenaggregate und das Verbrauchseinsparpotential simulativ analysiert. Der gekoppelte Betr...     »
Translated abstract:
The Split-Crankshaft Engine is a logical further development of cylinder deactivation engines. During driving operation, the secondary engine completely stands still for low load demands and dynamically connects on request to the permanently fired primary engine via the Split-Clutch Unit, which mounts between both partial engines. The feasibility study analyses the mode of operation, the required operation strategy, the functional requirements of the auxiliaries and the achievable efficiency pot...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1728641
Date of submission:
21.12.2023
Oral examination:
17.06.2024
File size:
40682548 bytes
Pages:
158
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20240617-1728641-1-6
Last change:
12.07.2024
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