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Original title:
Beitrag zur Klärung kinematischer und konstruktiver Einflussparameter zur Opimierung des tribologischen Systems Kolbengruppe
Translated title:
Analysis of Design and Kinematic Parameters to Optimize the Piston Assembly Tribology
Author:
Halbhuber, Johannes
Year:
2020
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Eilts, Peter (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Reibung, Kolbengruppe, Kolbengruppenreibung, Floating Liner Motor, Formhonung, variabler Kurbeltrieb
Translated keywords:
Friction, Piston Assembly, Loating Liner Engine, Variable Crank Train
TUM classification:
MAS 520d
Abstract:
Von den gesamten mechanischen Verlusten eines Verbrennungsmotors entfallen bis zu 45% auf die Reibung der Kolbengruppe. Im Rahmen dieser Arbeit werden mit Hilfe eines weiterentwickelten Versuchsmotors nach dem Floating-Liner-Prinzip verschiedene Lösungsansätze zur Reduzierung der Kolbengruppenreibung erörtert. Hierzu wird sowohl der Einfluss spezifischer Komponenteneigenschaften, wie z.B. das Kolbeneinbauspiel oder die Formhonung, als auch der Einfluss der Grundkinematik des Kurbeltriebes detail...     »
Translated abstract:
Friction in the piston assembly is responsible for about 45% of the total mechanical loss in a gasoline engine. By the means of an enhanced testing rig working with the floating liner principle, various approaches to minimize the piston assembly friction are discussed in this paper. On the one hand, the influence of specific component characteristics like piston clearance or form honing and on the other hand, influence of crank train kinematics are analysed in detail to minimize the friction of...     »
ISBN:
978-3-943813-30-2
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1536283
Date of submission:
10.02.2020
Oral examination:
20.07.2020
Last change:
18.09.2020
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