User: Guest  Login
Less Searchfields
Simple search
Original title:
Distortion Control after Grinding by computer-aided Design of Distortion Compensation Strategies
Translated title:
Verzugskompensation nach dem Schleifen durch eine computergestützte Auslegung von Verzugskompensationsstrategien
Author:
Schieber, Christian
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Institution:
Lehrstuhl für Werkzeugmaschinen und Fertigungstechnik (Prof. Zäh)
Advisor:
Zäh, Michael F. (Prof. Dr.)
Referee:
Zäh, Michael F. (Prof. Dr.); Schmidt, Michael (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
FER 000; WIR 000
Abstract:
Linear guide rails demand top quality for precision applications. This work introduces an FEM-based simulation method, predicting and minimizing workpiece distortions due to residual stresses. Focused on steel V-groove workpieces, it refines models through calibration, exploring compensation strategies—laser machining, deep rolling, and combined methods. Results offer insights into efficient post-grinding distortion compensation for substantial time and cost savings in manufacturing.
Translated abstract:
Linearführungsschienen erfordern höchste Qualität für Präzisionsanwendungen. In dieser Arbeit wird eine FEM-basierte Simulationsmethode zur Vorhersage und Minimierung von Werkstückverzügen aufgrund von Eigenspannungen vorgestellt. Sie konzentriert sich auf Werkstücke mit V-Nut aus Stahl und verfeinert die Modelle durch Kalibrierung, wobei Kompensationsstrategien - Laserbearbeitung, Festwalzen und kombinierte Methoden - untersucht werden. Die Ergebnisse bieten Einblicke in die effiziente Kompensa...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1729177
Date of submission:
10.01.2024
Oral examination:
14.10.2024
File size:
1505976 bytes
Pages:
128
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20241014-1729177-1-7
Last change:
14.11.2024
 BibTeX