An Evaluation of Simulated Conversations as an Assessment of Pre-Service Teachers’ Communication Competence in Parent-Teacher Conversations
Translated title:
Simulierte Gespräche als ein Assessment zur Messung der Gesprächsführungskompetenz Lehramtsstudierender in Lehrer-Elterngesprächen
Translated subtitle:
– Eine Validierungsstudie
Author:
Wiesbeck, Anne Birte
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.)
Referee:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.); Bauer, Johannes (Priv.-Doz. Dr.)
Language:
en
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
development and validation of assessments, teacher-parent conversations, communication competence, simulated conversations
Translated keywords:
Entwicklung und Validierung von Assessments, Lehrer-Elterngespräche, Gesprächsführungskompetenz, simulierte Gespräche
TUM classification:
EDU 510d
Abstract:
Parent-teacher conversations positively influence the development of pupils, but are often challenging for teachers. Thus, the aim of this dissertation was to develop and validate an instrument - “simulated conversations” - for measuring the competence of pre-service teachers to conduct conversations with parents. The dissertation shows that this instrument fulfills psychometric quality criteria, possesses the potential to bridge the gap between teacher education and practice and allows for an evidence-based refinement and quality assurance of teacher education. In this way, the dissertation contributes to preparing pre-service teachers for communicating with parents and to improving parent-teacher cooperation.
«
Parent-teacher conversations positively influence the development of pupils, but are often challenging for teachers. Thus, the aim of this dissertation was to develop and validate an instrument - “simulated conversations” - for measuring the competence of pre-service teachers to conduct conversations with parents. The dissertation shows that this instrument fulfills psychometric quality criteria, possesses the potential to bridge the gap between teacher education and practice and allows for an e...
»
Translated abstract:
Gespräche zwischen Lehrpersonen und Eltern beeinflussen die Entwicklung von SchülerInnen positiv, sind aber oft eine Herausforderung für Lehrpersonen. Ziel der Dissertation war daher die Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Messung der Gesprächsführungskompetenz von Lehramtsstudierenden in Gesprächen mit Eltern. Die Dissertation zeigt, dass das entwickelte Instrument - „simulierte Gespräche“ - psychometrische Gütekriterien erfüllt, den Theorie-Praxisbezug der Lehrerbildung stärkt und deren evidenzbasierte Weiterentwicklung und Qualitätssicherung ermöglicht. Dadurch trägt die Dissertation dazu bei zukünftige Lehrpersonen besser auf Gespräche mit Eltern vorzubereiten.
«
Gespräche zwischen Lehrpersonen und Eltern beeinflussen die Entwicklung von SchülerInnen positiv, sind aber oft eine Herausforderung für Lehrpersonen. Ziel der Dissertation war daher die Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Messung der Gesprächsführungskompetenz von Lehramtsstudierenden in Gesprächen mit Eltern. Die Dissertation zeigt, dass das entwickelte Instrument - „simulierte Gespräche“ - psychometrische Gütekriterien erfüllt, den Theorie-Praxisbezug der Lehrerbildung stärkt un...
»