Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Herzog, Hans-Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Herzog, Hans-Georg (Prof. Dr.); Semail, Eric (Prof., Ph.D.)
Language:
en
Subject group:
ELT Elektrotechnik
TUM classification:
ELT 830d
Abstract:
This thesis presents a methodology for the selection of components within drive trains for electric vehicles at an early stage of the system design. Induction machine, permanent magnet synchronous machine, half-bridge, and full-bridge inverter topologies provide the basis for the comparative analysis. Due to high reliability and installation space constraints within safety-critical systems, different drive train concepts are proposed and assessed for the application within a helicopter.
Translated abstract:
Diese Arbeit beschreibt eine Methodik zur Komponentenauswahl für Antriebsstränge elektrischer Fahrzeuge im frühen Stadium des Systementwurfs. Asynchronmaschine und permanenterregte Synchronmaschine stellen neben Halb- bzw. Vollbrücken-Umrichtern die Grundlage der Vergleichsanalyse dar. Aufgrund der hohen Anforderungen an Zuverlässigkeit und Bauraum in sicherheitskritischen mobilen Systemen werden verschiedene Antriebsstrangkonzepte zur Anwendung in einem Helikopter vorgeschlagen und untersucht.