Reinforcement Learning, energy management system, power management system, artificial intelligence
TUM classification:
ELT 855; ELT 868
Abstract:
Die steigende Komplexität der Bordnetze stellt die Fahrzeughersteller vor neue Herausforderungen. Hochleistungsverbraucher wie die elektrische Lenkung oder Bremse können in kritischen Fahrsituationen die Spannung im Bordnetz deutlich senken. Auf Grundlage einer Bordnetzsimulation wird eine Reinforcement Learning-basierte Methode zur Reduktion von Spannungseinbrüchen in 12 V-Bordnetzen entwickelt. Die Ergebnisse zeigen anhand einer großen Anzahl an kritischen Fahrszenarien eine Verbesserung der Spannungseinbrüche gegenüber der Strategie eines Mittelklassefahrzeugs.
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Die steigende Komplexität der Bordnetze stellt die Fahrzeughersteller vor neue Herausforderungen. Hochleistungsverbraucher wie die elektrische Lenkung oder Bremse können in kritischen Fahrsituationen die Spannung im Bordnetz deutlich senken. Auf Grundlage einer Bordnetzsimulation wird eine Reinforcement Learning-basierte Methode zur Reduktion von Spannungseinbrüchen in 12 V-Bordnetzen entwickelt. Die Ergebnisse zeigen anhand einer großen Anzahl an kritischen Fahrszenarien eine Verbesserung der S...
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Translated abstract:
The increasing complexity of vehicle electrical systems is presenting vehicle manufacturers with new challenges. High-power consumers such as electric steering or brakes can significantly reduce the voltage in the vehicle electrical system in critical driving situations. Based on a power net simulation, a reinforcement learning-based method for reducing voltage dips in 12 V electrical systems is developed. Based on a large number of critical driving scenarios, the results show an improvement in voltage dips compared to the strategy for a mid-range vehicle.
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The increasing complexity of vehicle electrical systems is presenting vehicle manufacturers with new challenges. High-power consumers such as electric steering or brakes can significantly reduce the voltage in the vehicle electrical system in critical driving situations. Based on a power net simulation, a reinforcement learning-based method for reducing voltage dips in 12 V electrical systems is developed. Based on a large number of critical driving scenarios, the results show an improvement in...
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