User: Guest  Login
Original title:
Motion Planning for Highly-Automated Vehicles under Uncertainties and Interactions with Human Drivers
Translated title:
Bewegungsplanung für hochautomatisierte Fahrzeuge unter Berücksichtigung von Unsicherheiten und Interaktionen mit menschlichen Fahrern
Author:
Lenz, David
Year:
2018
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Knoll, Alois C. (Prof. Dr. habil.)
Referee:
Knoll, Alois C. (Prof. Dr. habil.); Borrelli, Francesco (Prof., Ph.D.)
Language:
en
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik
Keywords:
motion-planning; uncertainties; autonomated-driving
Translated keywords:
Bewegungsplanung; Automatisierte Fahrzeuge; Unsicherheiten
TUM classification:
DAT 260d; DAT 815d
Abstract:
In this thesis, motion planning for automated vehicles considering uncertainties and interactions with human drivers is addressed for lane merging in dense traffic. Here, two main problems arise: 1. A model for the reaction of human drivers is necessary, and 2. the search space increases drastically which prohibits many planning techniques. This is addressed by training models based on neural networks and using them to focus a MCTS search process to promising regions of the state space. Based on...     »
Translated abstract:
Diese Arbeit beschäftigt sich mit der Bewegungsplanung automatisierter Fahrzeuge in dichten Spurwechsel-Szenarien unter Einbezug von Unsicherheiten und der Reaktion anderer Fahrer. Daraus ergeben sich zwei Probleme: 1. wird ein Modell der Reaktion anderer Fahrer benötigt und 2. erhöht sich der Suchraum drastisch. Dafür werden neuronale Netze als Modelle trainiert und eingesetzt um eine MCTS-Suche auf relevante Bereiche des Zustandsraums zu fokussieren. Anhand realer Szenarien wird gezeigt, dass...     »
Series:
Informatik
ISBN:
978-3-8439-4000-9
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1435393
Date of submission:
28.03.2018
Oral examination:
14.11.2018
Last change:
28.06.2019
 BibTeX