Developing an Enriched Multi-source Data Collection Framework for Driving Behavior Modeling
Translated title:
Entwicklung eines angereicherten Frameworks zur Erfassung von Daten aus verschiedenen Quellen für die Modellierung des Fahrverhaltens
Author:
Al Haddad, Christelle
Year:
2022
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Antoniou, Constantinos (Prof. Dr.)
Referee:
Antoniou, Constantinos (Prof. Dr.); Brijs, Tom (Prof. Dr.); Yannis, George (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
VER Technik der Verkehrsmittel
TUM classification:
BAU 850
Abstract:
Driving behavior is at the forefront of road safety research, as driver-related factors are known to be leading causes behind road crashes. This dissertation contributes to this field of study by developing an enriched and multi-source data collection framework for driving behavior modeling. Particularly, data for a driving simulator study set in Germany is collected, analyzed, and then modeled. Finally, technology acceptance models for the system tested are developed, including a transferability of findings across transport modes.
«
Driving behavior is at the forefront of road safety research, as driver-related factors are known to be leading causes behind road crashes. This dissertation contributes to this field of study by developing an enriched and multi-source data collection framework for driving behavior modeling. Particularly, data for a driving simulator study set in Germany is collected, analyzed, and then modeled. Finally, technology acceptance models for the system tested are developed, including a transferabilit...
»
Translated abstract:
Das Fahrverhalten spielt in der Verkehrssicherheitsforschung eine herausragende Rolle, da fahrerbezogene Faktoren als Hauptursache für Verkehrsunfälle bekannt sind. Diese Dissertation leistet einen Beitrag zu diesem Forschungsgebiet, indem sie einen angereicherten und aus verschiedenen Quellen stammenden Framework zur Datenerfassung für die Modellierung des Fahrverhaltens entwickelt. Insbesondere werden Daten für eine Fahrsimulatorstudie in Deutschland erfasst, analysiert und anschließend modelliert, einschließlich Technologieakzeptanzmodellen und einer Übertragbarkeit der Ergebnisse auf andere Verkehrsmodi.
«
Das Fahrverhalten spielt in der Verkehrssicherheitsforschung eine herausragende Rolle, da fahrerbezogene Faktoren als Hauptursache für Verkehrsunfälle bekannt sind. Diese Dissertation leistet einen Beitrag zu diesem Forschungsgebiet, indem sie einen angereicherten und aus verschiedenen Quellen stammenden Framework zur Datenerfassung für die Modellierung des Fahrverhaltens entwickelt. Insbesondere werden Daten für eine Fahrsimulatorstudie in Deutschland erfasst, analysiert und anschließend modell...
»