Third Space, Higher Education, Urban Development, Socio-technical Innovation
Translated keywords:
Third Space, Hochschulbildung, Stadtentwicklung, Soziotechnische Innovation
TUM classification:
RPL 000d
Abstract:
Global urbanisation makes urban development a key field of policy. However, current urban development practices are insufficient for resolving pressing economic, social, and ecological challenges. A transformation of common urban development practices based on socio-technical innovation is necessary. The dissertation investigates how interdisciplinarity in higher education can contribute to making urban development more innovative and transformative. The research suggests that established formats of higher education are not suitable for the complexities of systemic urban challenges. New practice-based, collaborative learning formats for students of different disciplines are required. This is the “Third Space”.
«
Global urbanisation makes urban development a key field of policy. However, current urban development practices are insufficient for resolving pressing economic, social, and ecological challenges. A transformation of common urban development practices based on socio-technical innovation is necessary. The dissertation investigates how interdisciplinarity in higher education can contribute to making urban development more innovative and transformative. The research suggests that established format...
»
Translated abstract:
Der Stadtentwicklung kommt aufgrund weltweiter Urbanisierung eine besondere Bedeutung bei der Lösung drängender ökonomischer, sozialer und ökologischer Herausforderung zu. Statt der Wiederholung etablierter Planungs- und Entwicklungspraktiken bedarf es der Transformation von Stadtentwicklung durch sozio-technische Innovationen. Die Arbeit untersucht, in welcher Form Interdisziplinarität in der universitären Ausbildung einen Beitrag leisten kann, Stadtentwicklung innovativer und transformativer zu gestalten. Zentrale Erkenntnis ist, dass etablierte Lehr- und Lernmodelle den komplexen Realitäten der Umwelt nicht gerecht werden. Es bedarf stattdessen praxisnaher neuer Lernformate, welche das gemeinsame Lernen von Studierenden über disziplinäre Grenzen hinweg fördert. Dies ist der “Third Space“.
«
Der Stadtentwicklung kommt aufgrund weltweiter Urbanisierung eine besondere Bedeutung bei der Lösung drängender ökonomischer, sozialer und ökologischer Herausforderung zu. Statt der Wiederholung etablierter Planungs- und Entwicklungspraktiken bedarf es der Transformation von Stadtentwicklung durch sozio-technische Innovationen. Die Arbeit untersucht, in welcher Form Interdisziplinarität in der universitären Ausbildung einen Beitrag leisten kann, Stadtentwicklung innovativer und transformativer z...
»