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Original title:
Störgeräusche im Fahrzeuginnenraum
Original subtitle:
Analyse von Klappern und Knarzen mit Hilfe der Methode der harmonischen Balance
Translated title:
Noise in the interior of cars
Translated subtitle:
Analysis of squeak and rattle using the harmonic balance method
Author:
Utzig, Lukas Robin Tobias
Year:
2022
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Marburg, Steffen (Prof. Dr.)
Referee:
Marburg, Steffen (Prof. Dr.); Willner, Kai (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik
TUM classification:
MTA 900
Abstract:
Die vorliegende Arbeit leistet einen Beitrag zu einer verbesserten Vorhersage von Störgeräuschen im Fahrzeuginnenraum. Dazu kommt die Methode der harmonischen Balance unter Verwendung verschiedener Kontaktformulierungen zum Einsatz. Die Berücksichtigung des Kontakts zwischen benachbarten Bauteilen ermöglicht die physikalische Abbildung von Störgeräuschen und liefert einen Mehrwert im Vergleich zu Berechnungsmethoden auf Basis linearer Theorien. Das gewählte Vorgehen wird mit Hilfe von Prüfstands...     »
Translated abstract:
The present work contributes to an improved prediction of squeak and rattle in the interior of cars. For this purpose, the harmonic balance method using different contact formulations is used. The consideration of contact between adjacent components captures the physical fundamentals of squeak and rattle. This is an advantage compared to simulation methods based on linear theories. The chosen approach is validated within measurements.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1648093
Date of submission:
16.03.2022
Oral examination:
28.11.2022
File size:
2432077 bytes
Pages:
67
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20221128-1648093-1-7
Last change:
16.12.2022
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