Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Jossen, Andreas (Prof. Dr.)
Referee:
Jossen, Andreas (Prof. Dr.); Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
ELT Elektrotechnik; VER Technik der Verkehrsmittel
TUM classification:
ELT 972d
Abstract:
In electric vehicles, a battery management system (BMS) is an integral part of the battery pack. It includes models used for providing safety and enhancing the lifetime of the pack. The aim of this work was to develop these models. Several cells were tested to extract cell-level parameters to develop an equivalent circuit model, thermal model, and SOC detection algorithms. These models were upscaled to simulate the 400 V pack. The simulation results were verified with the measurement. The results demonstrated that the models were able to accurately simulate the behavior of the cells and the EVA-taxi battery pack.
«
In electric vehicles, a battery management system (BMS) is an integral part of the battery pack. It includes models used for providing safety and enhancing the lifetime of the pack. The aim of this work was to develop these models. Several cells were tested to extract cell-level parameters to develop an equivalent circuit model, thermal model, and SOC detection algorithms. These models were upscaled to simulate the 400 V pack. The simulation results were verified with the measurement. The result...
»
Translated abstract:
Das Batteriemanagementsystem (BMS) stellt einen unverzichtbaren Teil der Batterien in elektrischen Fahrzeugen dar. Seine Software beinhaltet Modelle, die es ermöglichen, die Sicherheit der Batterie zu gewährleisten und die Lebensdauer zu verbessern. Ziel dieser Arbeit ist es, diese Modelle zu entwickeln. Zellen wurden vermessen und parametriert, um Ersatzschaltbildmodelle, thermische Modelle und Algorithmen zur SOC-Bestimmung zu ermitteln. Diese Zellmodelle wurden auf Packebene hochskaliert, um eine 400 V Batterie zu simulieren. Die Simulationsergebnisse wurden durch Messdaten verifiziert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Modelle mit hoher Genauigkeit das Verhalten der EVA-Taxi-Batterie bestimmen können.
«
Das Batteriemanagementsystem (BMS) stellt einen unverzichtbaren Teil der Batterien in elektrischen Fahrzeugen dar. Seine Software beinhaltet Modelle, die es ermöglichen, die Sicherheit der Batterie zu gewährleisten und die Lebensdauer zu verbessern. Ziel dieser Arbeit ist es, diese Modelle zu entwickeln. Zellen wurden vermessen und parametriert, um Ersatzschaltbildmodelle, thermische Modelle und Algorithmen zur SOC-Bestimmung zu ermitteln. Diese Zellmodelle wurden auf Packebene hochskaliert, um...
»