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Original title:
Untersuchungen zu LPP-Flugtriebwerksbrennkammern unter erhöhtem Druck
Translated title:
Investigation of LPP combustors under elevated presseure conditions
Year:
2001
Document type:
Dissertation
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Rist, Dieter (Prof. Dr.)
Referee:
Rist, Dieter (Prof. Dr.); Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
LPP; LIF; LIPF; PIV; Flugtriebwerksbrennkammer; Emissionen; NO; UHC; OH
Controlled terms:
Fluggasturbine; Brennkammer; Mageres Gemisch; Brennstoffvermischung; Kraftstoffvernebelung; Berührungslose Messung; Reaktionsführung; Emissionsverringerung; Laserinduzierte Fluoreszenz; Particle-Image-Velocimetry
Abstract:
Die Weiterentwicklung neuer Brennkammerkonzepte zur Erfüllung zukünftiger Schadstoffemissionsrichtlinien erfordert genaue Kenntnisse der ablaufenden Verbrennungs- und Strömungsvorgänge in der Brennkammer. Bei den in der Arbeit vorgestellten Untersuchungen wurden in einer LPP-Modellbrennkammer unter annähernd realistischen Eintrittsbedingungen die Spezies OH, NO, unverbrannte Kohlenwasserstoffe sowie noch flüssiger Brennstoff zweidimensional anhand der Laserinduzierten Fluoreszenz (LIF) nachgewie...    »
Translated abstract:
The development of new combustor concepts for aero engines to meet future emissions regulations in based on a detailed knowledge of the combustion process and the velocity field. In the presented thesis, non intrusive measurements were performed in a model combustion chamber under almost realistic pressure and temperature conditions. The species OH, NO, unburned hydrocarbons and fuel droplets were detected in 2 dimensions with the Laser Induced Fluorescence (LIF). The velocity field was measured...    »
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München
Date of submission:
18.01.2001
Oral examination:
29.05.2001
File size:
5359831 bytes
Pages:
133
Last change:
10.07.2007
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