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Original title:
Messungen und Simulationen zur Wechselwirkung zwischen Turbulenz und vorgemischten Flammen
Translated title:
Measurements and Simulations of the Interaction of Turbulence and Premixed Flames
Year:
2000
Document type:
Dissertation
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Mayinger, Franz (Prof. Dr. Dr. E.h.)
Referee:
Mayinger, Franz (Prof. Dr. Dr. E.h.); Polifke, Wolfgang H. (Prof. Ph.D.); Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
ERG Energietechnik, Energiewirtschaft
Keywords:
turbulente Verbrennung; Explosionsrohr; quadratischer Querschnitt; vorgemischte Flamme; Vormischflamme; Wasserstoff; Luft; Einzelhindernisse; Messungen; Laser-Doppler-Anemometrie (LDA); Strömungs-/Flammengeschwindigkeit; Turbulenzintensität; Verbrennungstheorie; Schließungsansatz für Reaktionsrate; Einschritt-Reaktionsmechanismus; Wahrscheinlichkeitsdichtefunktion (PDF); angenommene PDF; Tabelleninterpolation; Simulation; Numerik
Translated keywords:
turbulent combustion; explosion tube; square cross-section; premixed flame; hydrogen; air; single obstacles; measurement; laser-Doppler anemometry/velocimetry (LDA/LDV); flow/flame velocity; turbulence intensity; combustion theory; chemical closure model; single step reaction mechanism; probabilty density function (PDF); assumed/presumed PDF; table look-up; simulation; numerics
Controlled terms:
Sicherheitsbehälter; Turbulente Verbrennung; Deflagration; Mathematisches Modell; Laser-Doppler-Anemometrie; Vormischflamme; Wasserstoff; Gas-Luft-Gemisch; Flammengeschwindigkeit; Hindernis
TUM classification:
ERG 420d, CHE 166d, NUC 646d, CIT 650d
Abstract:
Die Wechselwirkung zwischen Turbulenz und Wasserstoff-Flammen wurde in einem Explosionsrohr untersucht. Die Strömungsgeschwindigkeit wurde mit einem Laser-Doppler System an Einzelhindernissen gemessen und mit der Flammengeschwindigkeit, die mittels Photodioden erfaßt wurde, verglichen. In der Scherschicht hinter dem Hindernis mit der höchsten Blockierrate wurde die höchste Turbulenzintensität (bis 10 m/s) und damit die höchste Flammenbeschleunigung gemessen. Für numerische Simulationen der turbu...    »
Translated abstract:
The interaction between turbulence and hydrogen-flames was investigated in an explosion tube. The flow velocity around single flow obstacles was measured with a laser-Doppler system and compared to the flame velocity which was recorded using photodiodes. The highest turbulence intensity (up to 10 m/s) and correspondingly the highest flame acceleration was measured in the shear layer downstream of the obstacle with the highest blockage ratio. A closure model based on probability density functions...    »
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München
Date of submission:
30.06.2000
Oral examination:
27.10.2000
File size:
13733549 bytes
Pages:
231
Last change:
18.07.2007
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