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Original title:
Erschließung von Potenzial zur CO2- und PN-Reduzierung von Ottomotoren durch Erhöhung des Einspritzdrucks und alternative Einspritzkonzepte
Translated title:
Opening up potentials for CO2- and PN-reduction of gasoline engines by increasing injection pressure and alternative injection concepts
Author:
Peer, Johann
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Rottengruber, Hermann (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MAS 520d
Abstract:
In der vorliegenden Arbeit werden für verschiedene Kennfeldbereiche des Ottomotors unterschiedliche Ansätze zur CO2- und PN-Reduzierung untersucht. Beim homogenen stöchiometrischen Brennverfahren kann durch die Einspritzdruckerhöhung auf bis zu 800 bar eine deutliche Verringerung der PN-Emissionen erzielt und zudem der Verbrauch reduziert werden. Im Teillastbetrieb werden die Vorteile eines Schichtlade-Brennverfahrens mit zwei Injektoren aufgezeigt. Bei Mager-Brennverfahren mit Hochdruckeinsprit...     »
Translated abstract:
The present work investigates different concepts for CO2- and PN-reduction for different engine map ranges of gasoline engines. At the homogeneous stoichiometric combustion process, increasing injection pressure up to 800 bar can decrease PN-emissions significantly and also the fuel consumption can be reduced. In part-load condition the advantages of a stratified lean combustion process using two injectors are shown. At lean combustion processes with high-pressure injection different possibiliti...     »
ISBN:
978-3-943813-28-9
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1443514
Date of submission:
10.09.2018
Oral examination:
28.02.2019
Last change:
28.06.2019
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