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Original title:
Wissenschaftsvermittlung im Museum
Original subtitle:
Untersuchung motivationaler und kognitiver Prozesse an einer Medienstation über Molekülmodelle
Translated title:
Science communication in museums
Translated subtitle:
Examination of motivational and cognitive processes using a media installation about molecular models
Author:
Herrmann, Nadine
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Lewalter, Doris (Prof. Dr.)
Referee:
Lewalter, Doris (Prof. Dr.); Graf, Bernhard (Prof. Dr.); Noschka-Roos, Annette (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Museum, Medienstation, Besucherforschung, Fragebogen, Studie, Nutzungsentscheidung, Vorwissen, Situationales Interesse, Basic Needs, Emotionales Erleben, Modellverständnis, Lernen, Wissensveränderung, Public Understanding of Research, Deutsches Museum
Translated keywords:
Museum, media installation, visitor research, questionnaire, study, decision to use, prior knowledge, situational interest, basic needs, emotional experience, understanding of models, Learning, cognitive change, Public understanding of research, Deutsches Museum
TUM classification:
EDU 450d
Abstract:
Die Bedingungsfaktoren für die Beschäftigung mit Ausstellungsangeboten sowie die Effekte der Nutzung werden im Rahmen der vorliegenden Dissertation untersucht. Die quantitative Fragebogenstudie wurde an einer Medienstation zum Thema Moleküle und Modelle im Deutschen Museum durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen die Bedeutung motivational-affektiver Prozessvariablen, wie die des situationalen Interesses, und der kognitiven Voraussetzungen für kurz- und mittelfristige Wirkungen eines Besuchs.
Translated abstract:
The influencing factors for the use of exhibits and the resulting effects are examined in the present thesis. The questionnaire study was conducted on a media installation covering molecular models, at the Deutsches Museum in Munich. The results show the relevancy of motivational-affective process variables like the situational interest and the cognitive prerequisites for short- and middle-term effects of a museum visit.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1232299
Date of submission:
23.10.2014
Oral examination:
02.04.2015
File size:
5613890 bytes
Pages:
328
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20150402-1232299-1-5
Last change:
23.11.2015
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