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Original title:
Voraussetzungen für die Entwicklung Professioneller Unterrichtswahrnehmung im Rahmen universitärer Lehrerausbildung
Translated title:
Conditions for developing professional vision in the course of initial teacher education
Year:
2011
Document type:
Dissertation
Institution:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Könings, Karen (Prof. Dr.)
Referee:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Könings, Karen (Prof. Dr.); Lewalter, Doris (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
ERZ Erziehungswissenschaften
Controlled terms:
Lehrerbildung; Unterrichtsprozess; Wahrnehmungslernen
TUM classification:
EDU 270d; EDU 640d
Abstract:
Obwohl die Professionelle Unterrichtswahrnehmung einen zentralen Bestandteil von Lehrerexpertise darstellt, gibt es kaum Anhaltspunkte, wie sie sich bei Lehramtsstudierenden entwickelt. In der Dissertation werden Voraussetzungen für Entwicklungsprozesse im Rahmen universitärer Lehrerausbildung identifiziert. Hierfür werden die empirische Erfassbarkeit professioneller Unterrichtswahrnehmung geprüft, individuelle Voraussetzungen bestimmt und der Einfluss curricularer Wissensaneignung in Hochschuls...    »
Translated abstract:
Professional vision is a core element of teachers’ expertise; however knowledge about how pre-service teachers develop professional vision is scarce. This thesis identifies conditions for developing professional vision in the course of initial teacher education. In three studies, first, the empirical measurability of professional vision was proofed, individual conditions for developing professional vision were defined and impacts of specific knowledge acquisition were investigated. Results indi...    »
Date of submission:
05.05.2011
Oral examination:
18.07.2011
File size:
415165 bytes
Pages:
33
Last change:
09.12.2011
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