A Pattern-based Approach to Enterprise Architecture Management
Ein Pattern-basierter Ansatz zum Enterprise Architecture Management
Ernst, Alexander M.
Fakultät für Informatik
Matthes, Florian (Prof. Dr.)
Karagiannis, Dimitris (Prof. Dr.)
DAT Datenverarbeitung, Informatik
System Cartography, Enterprise Architecture Management, EAM, EAM Pattern, EAM Anti Pattern, EAM Pattern Catalog, Pattern, Muster
Patterns have proven to be a useful and practical approach to address design complexity in various domains. They document general, reusable and proven practice solutions to common problems in a given context and identify driving forces, known usages, and consequences. This thesis applies a pattern-based approach to Enterprise Architecture Management (EAM). Experiences from academia and practice have been collected, structured, and made available for future reuse as an EAM catalog of 164 EAM pat...     »
Patterns haben sich in verschiedenen Anwendungsgebieten als nützlich und praktisch anwendbar erwiesen, um komplexe Gestaltungsaufgaben zu bewältigen. Sie dokumentieren allgemeingültige, wiederverwendbare und bewährte Lösungen zu wiederkehrenden Problemstellungen in einem gegebenen Kontext und identifizieren relevanten Einflussfaktoren, bekannte Anwendungen sowie zu beachtende Konsequenzen. Diese Dissertation verfolgt einen Pattern-basierten Ansatz zum Enterprise Architecture Management (EAM)....     »