Advanced Structural Finite Element Modeling of Arterial Walls for Patient-Specific Geometries
Komplexer Finite-Elemente-Ansatz zur Modellierung der Arterienwand für patientenspezifische Geometrien
Frenzel, Moritz
Fakultät für Maschinenwesen
Wall, Wolfgang A. (Prof. Dr.)
Schröder, Jörg (Prof. Dr. habil.)
MAS Maschinenbau; MED Medizin
biomechanics, arterial wall, finite element methods, remodeling, patient-specific
Biomechanik, Arterienwand, Finite-Elemente Methoden, Remodeling, patientenspezifisch
This dissertation is concerned with an advanced finite-element approach to model the arterial wall in structural simulations of patient-specific vessel geometries. The arterial wall is characterized by large deformations and strains as well as material inhomogeneity, anisotropy, viscoelasticity, and continuous remodeling. Its structural behavior is therefore highly non-linear. With the help of a number of efficient numerical methods a modeling approach is developed which is well suited especia...     »