Original title:
Distributed and Parallel Algorithms and Systems for Inference of Huge Phylogenetic Trees based on the Maximum Likelihood Method
Translated title:
Verteilte und Parallele Algorithmen und Systeme zur Berechnung grosser phylogenetischer Baeume anhand der Maximum Likelihood Methode
Author:
Stamatakis, Alexandros
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Meier, Harald (Dr.)
Referee:
Bode, Arndt (Prof. Dr.); Zenger, Christoph (Prof. Dr.); Ludwig, Thomas (Prof. Dr.)
Format:
Subject group:
BIO Biowissenschaften; DAT Datenverarbeitung, Informatik; MAT Mathematik
Keywords:
Maximum Likelihood; Phylogenetics; Parallel Programming
Translated keywords:
Maximum Likelihood; Phylogenie; Parallele Programmierung
Controlled terms:
Phylogenetik; Stammbaum; DNS-Sequenz; Parallelverarbeitung; Maximum-Likelihood-Schätzung
TUM classification:
BIO 110d; BIO 175d; BIO 180d; MAT 625d; DAT 416d; DAT 250d
The computation of large phylogenetic (evolutionary) trees from DNA sequence data based on the maximum likelihood criterion is most probably NP-complete. Furthermore, the computation of the likelihood value for one single potential tree topology is computationally intensive. This thesis introduces a number of algorithmic and technical solutions which for the first time enable parallel inference of large phylogenetic trees comprising up to 10.000 organisms with maximum likelihood. The algorithmic...     »