Original title:
Multigrid methods for matrices with structure and applications in image processing
Translated title:
Mehrgittermethoden für strukturierte Matrizen und Anwendungen in der Bildverarbeitung
Author:
Staudacher, Jochen
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Huckle, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Faßbender, Heike (Prof. Dr.)
Format:
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; MAT Mathematik
Keywords:
Wissenschaftliches Rechnen; iterative Verfahren; Mehrgitteralgorithmen; strukturierte Matrizen; Integralgleichungen; Vorkonditionierung
Controlled terms:
Mehrgitterverfahren; Toeplitz-Matrix Algorithmus; Bildverarbeitung; Toeplitz-Matrix; Bildrekonstruktion; Multisensor; Lineares Gleichungssystem; Algorithmus
TUM classification:
DAT 762d; MAT 657d
Multigrid methods are among the fastest algorithms for the solution of linear systems of equations Ax=b. For many problems the computational efforts for the multigrid solution of the linear system are of the same complexity as the multiplication of a vector with the matrix A. This thesis deals with multigrid algorithms for structured linear systems. Particular focus is put on Toeplitz matrices, i.e. matrices with entries constant along diagonals. For the case of nonnegative generating functions...     »
Mehrgittermethoden gehören zu den schnellsten Algorithmen für die Lösung eines linearen Gleichungssystems Ax=b. Für viele Probleme ist der Aufwand für die Mehrgitterlösung des linearen Gleichungssystems von der gleichen Komplexität wie die Multiplikation eines Vektors mit der Matrix A. Die vorliegende Arbeit untersucht Mehrgitteralgorithmen für strukturierte Gleichungssysteme. Ein besonderer Schwerpunkt liegt dabei auf Toeplitz-Matrizen, das sind Matrizen mit konstanten Einträgen entlang aller D...     »
Publication :