Masterarbeit
Title:
Implementing Constraints into Portfolio Optimization with Clustering
Translated title:
Implementierung von Nebenbedingungen in die Portfolio-Optimierung mit Clustering
In spite of being the foundation of modern portfolio construction, Markowitz’s mean- variance approach has its shortcomings. It is not only sensitive to input parameters but also prone to large errors when the covariance matrix is ill-conditioned. In 2016, Lopez De Prado presented the Hierarchical Risk Parity (HRP), a new approach to portfolio construction which combines hierarchical clustering of assets with a heuristic risk-based allocation strategy in order to increase stability and impr...     »
Obwohl sie die Grundlage der modernen Portfoliokonstruktion bildet, hat die Markowitz'sche Mean-Variance-Analyse ihre Schwächen. Sie ist nicht nur empfindlich gegenüber Eingabeparametern, sondern auch anfällig für große Fehler, wenn die Kovarianzmatrix schlecht konditioniert ist. Im Jahr 2016 stellte Lopez De Prado die Hierarchical Risk Parity (HRP) vor, einen neuen Ansatz für die Portfoliokonstruktion, der eine hierarchische Clustering von Vermögenswerten mit einer heuristischen risikobasierten...     »
Supervisor:
Prof. Dr. Rudi Zagst