Original title:
Trag- und Verformungsverhalten von Schirmgewölben mit Spießen beim Tunnelvortrieb im Lockergestein
Translated title:
Load-bearing and deformation behaviour of spile umbrellas
Author:
Klinger, Andy
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Cudmani, Roberto (Prof. Dr.)
Referee:
Cudmani, Roberto (Prof. Dr.); Tschuchnigg, Franz (Prof. Dr.); Fischer, Oliver (Prof. Dr.)
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Keywords:
Tunnelbau, Spritzbetonvortrieb, Spieße, Schirmgewölbesicherungen
Translated keywords:
tunnelling, sprayed concrete tunnelling, spiles, umbrella support systems
TUM classification:
BAU 250; BAU 200; GEO 323; BAU 701
Beim Spritzbetonvortrieb im Lockergestein werden oft vorauseilende Sicherungen in Form von Spießen und Ortsbrustankern verwendet. In Rahmen der vorliegenden Arbeit werden dreidimensionale Finite-Elemente-Modelle vorgestellt, die an vortriebsbegleitenden Messungen validiert und kalibriert wurden. Nach einer differenzierten Untersuchung der Längs- und Quertragwirkung der Spießschirme, werden Ausführungsvarianten zur Steigerung der Effizienz dieser Schirmgewölbesicherungen entwickelt.
For sprayed concrete tunnelling in loose soils, spiles and face‐bolts are often employed to stabilise the roof and the face of the tunnel. Within the scope of the present work, three-dimensional finite element models are presented, which were validated and calibrated on extensive site measurements. After a differentiated investigation of the longitudinal and transverse load-bearing effect of the spile umbrellas, design variants for increasing the efficiency of these support systems are developed...     »
Date of submission:
30.11.2022