Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Indinger, Thomas (Priv.-Doz. Dr. habil.)
Referee:
Indinger, Thomas (Priv.-Doz. Dr. habil.); Tsubokura, Makoto (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Proper Orthogonal Decomposition, Dynamic Mode Decomposition, Modal Analysis, Reduced-Order Modelling, Unsteady Vehicle Aerodynamics, DrivAer reference body
Translated keywords:
Proper Orthogonal Decomposition, Dynamic Mode Decomposition, Modal Analysis, Modelle reduzierter Ordnung, instationäre Fahrzeugaerodynamik, DrivAer Referenzfahrzeug
TUM classification:
MTA 300d; VER 505d
This work introduces incremental variants of Proper Orthogonal Decomposition and Dynamic Mode Decomposition (DMD) to prove the applicability for large datasets in an industrial environment with low memory requirements. Extensions to the DMD algorithm are presented. The vehicle aerodynamics application presents results of modal analysis of the unsteady flow field simulation around the DrivAer reference body. The benefit of modal analysis methods is demonstrated by extraction and analysis of the m...     »
In dieser Arbeit werden inkrementelle Varianten der Proper Orthogonal Decomposition und der Dynamic Mode Decomposition (DMD) vorgestellt, um die Anwendbarkeit auf große Datensätze in einer industriellen Umgebung mit geringem Speicherbedarf zu erreichen. Erweiterungen des DMD-Algorithmus werden vorgestellt. Die Anwendung präsentiert Ergebnisse der Modalanalyse für die Daten einer instationären Strömungsfeldsimulation um den DrivAer-Referenzkörper. Der Nutzen von Modalanalysemethoden wird durch An...     »
Date of submission:
09.04.2019