Quality-Driven Control of a Robotized Ultrasound Probe
Optimierung der Ultraschallbildqualität durch Servosteuerung einer robotisierten Ultraschallsonde
Chatelain, Pierre
Fakultät für Informatik
Navab, Nassir (Prof. Dr.); Krupa, Alexandre (Dr.)
Navab, Nassir (Prof. Dr.); Krupa, Alexandre (Dr.); Abolmaesumi, Purang (Prof. Dr.); Poignet, Philippe (Prof. Dr.); Fouard, Céline (Dr.)
DAT Datenverarbeitung, Informatik
Medical robotics, ultrasonography, visual servoing, image quality
Robotik für die Medizin, Ultraschall, Servosteuerung, Bildqualität
MED 230d; DAT 760d
This thesis deals with the control of image quality for a robot-held ultrasound probe. The ultrasound signal quality within the image is represented by a confidence map, which is used to design a servo control law for optimizing the placement of the ultrasound probe. A control fusion is also proposed to optimize the acoustic window for a specific anatomical target tracked in the ultrasound images. These methods are illustrated via experiments on phantom and on a human volunteer.
Diese Doktorarbeit beschäftigt sich mit der Kontrolle der Bildqualität für eine robotisierte Ultraschallsonde. Die Ultraschallsignalqualität wird durch eine Konfidenzkarte dargestellt. Diese Ultraschallconfidenzkarte wird zur Steuerung der Positionierung der Ultraschallsonde verwendet. Eine kombinierte Steuerung wird auch vorgeschlagen, um das akustische Fenster für einen spezifischen anatomischen Ziel zu optimieren. Diese Verfahren werden experimentell validiert.
10.10.2016
12.12.2016