Impact of non-conservative force modeling on GNSS satellite orbits and global solutions
Einfluss von Modellen nichtkonservativer Kräfte auf GNSS Satellitenbahnen und auf Parameter globaler Lösungen
Rodríguez Solano, Carlos Javier
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt
Hugentobler, Urs (Prof. Dr.)
Hugentobler, Urs (Prof. Dr.); Montenbruck, Oliver (Priv.-Doz. Dr. habil.); Jäggi, Adrian (Prof. Dr.)
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
GNSS, box-wing satellite model, precise orbit determination, solar radiation pressure, yaw attitude, draconitic harmonics
The impact of different non-conservative force modeling approaches on the GNSS (Global Navigation Satellite System) satellite orbits and on the derived global solutions is evaluated in this dissertation. In particular, a new model for the solar radiation pressure impacting GPS and GLONASS satellites has been developed, called adjustable box-wing model. This model reduces systematic errors found in the GNSS satellite orbits and in the derived geocenter Z-component, pole rates and station coordina...     »
Thema der Arbeit ist die Analyse des Einflusses verschiedener Modelle nichtkonservativer Kräfte auf GNSS (Global Navigation Satellite System) Satellitenbahnen und auf abgeleitete geodätischer Parameter globaler Lösungen. Hierzu wurde ein neues sogenanntes adaptives box-wing Modell entwickelt zur Beschreibung des Einflusses der Sonnenstrahlung, welche GPS und GLONASS Satelliten trifft. Mit diesem Modell können systematische Fehler in GNSS Satellitenbahnen sowie in abgeleiteten axialen Koordinate...     »