Masterarbeit
Author(s):
Hümmer, Michael
Title:
Herdenverhalten auf experimentellen Finanzmärkten: Eine empirische Überprüfung theoretischer Erklärungen
Translated title:
Herding on Experimental Financial Markets – An empirical investigation
Wir untersuchen Herdenverhalten und Informationskaskaden in experimentellen Finanzmärkten. Dabei greifen wir die wichtigsten Ergebnisse theoretischer Forschung auf und testen ihre Relevanz empirisch. Hierdurch schlagen wir eine Brücke zwischen theoretischer und aktueller empirischer Forschung. Wir stellen fest, dass Herdenverhalten in Märkten mit einem effizienten Marktpreis, der sich durch Angebot und Nachfrage regelt, nicht signifikant ist. Dennoch identifizieren wir einen beträchtlichen Antei...     »
We study herd behaviour and informational cascades in a laboratory financial market. For this purpose we collect the major results of the theoretical literature and test their relevance empirically. Hereby we create a bridge between the theoretical and the existing empirical literature. While we agree with the statement, that herd behaviour does not arise in a market, in which the price is efficiently updated in response to the order flow, we find evidence for subjects who trade against the mark...     »
Advisor:
Prof. Dr. Robert K. Frhr. von Weizsäcker; Prof. Dr. Rudi Zagst