Original title:
Grauflecken- und Grübchenbildung an einsatzgehärteten Zahnrädern mittlerer und kleiner Baugröße
Translated title:
Generation of micropitting and pitting on case-carburized gears of medium and small size
Author:
Hergesell, Maria
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Prof. Dr.-Ing. Bernd-Robert Höhn
Subject group:
MAS Maschinenbau
Grauflecken beeinflussen die Grübchenbildung an einsatzgehärteten Zahnrädern, was den Tragfähigkeitsnachweis unsicher macht. Es wurden Einflüsse auf die Grauflecken- und Grübchenbildung sowie deren Wechselwirkungen theoretisch, experimentell und messtechnisch umfassend untersucht. Besonderes Augenmerk lag auf den veränderten Verhältnissen bei Reduzierung der Baugröße. Die Ergebnisse dienten der Erweiterung der gängigen Rechenmethoden für kleinmodulige Zahnräder sowie zur Definition einer erweite...     »
Micropitting influences the pitting generation on case-carburized gears. Hence the calculation of the pitting carrying capacity may be on the unsafe side. The factors influencing the micropitting and pitting formation as well as their interactions were examined holistically by theoretical studies, experiments and measurements. The research work focused particularly on the impact of the gear size reduction. Based on the results the relevant calculation methods were modified for small gears. Furth...     »
Controlled terms:
Graufleckigkeit ; Pitting