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Original title:
Aerodynamik von Wirbelschleppen bei hochmanövrierfähigen Flugzeugen
Translated title:
Aerodynamics of High-Agility Aircraft due to Wake Vortex Encounter
Author:
Klar, Jan-Ulrich
Year:
2012
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.)
Referee:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.); Luckner, Robert (Prof. Dr.); Kaltenbach, Hans-Jakob (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Controlled terms:
Nachlauf Strömungsmechanik; Wirbelschleppe; Strukturdynamik; Fluid-Struktur-Wechselwirkung; LES; Militärflugzeug
TUM classification:
MTA 460d; VER 520d; VER 574d
Abstract:
In der vorliegenden Arbeit wird eine Analysekette vorgestellt, die es ermöglicht, instationäre Luftkräfte an einem hochmanövrierfähigen Flugzeug zu bestimmen, das sich im Einflussbereich des Nachlaufwirbelsystems eines vorausfliegenden Flugzeugs befindet. Die zeitliche und räumliche Entwicklung des Nachlaufwirbelsystems einer Delta-Canard-Konfiguration wird mit Hilfe von experimentellen und numerischen Methoden bestimmt. Die Windkanalergebnisse werden zur Initialisierung von Grobstruktursimulati...     »
Translated abstract:
The presented investigations focus on the determination of unsteady aerodynamic loads for different kinds of wake vortex encounters. Based on extensive windtunnel investigations Large-Eddy-Simulations are conducted to analyze the wake vortex system of a delta-canard configuration up to a downstream position of 50 wing spans. The induced flow field of the wake generating aircraft is transformed into the coordinate system of the penetrating aircraft. As the unsteadiness results on the one hand fro...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1097712
Date of submission:
28.02.2012
Oral examination:
23.11.2012
File size:
16236112 bytes
Pages:
189
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20121123-1097712-0-2
Last change:
31.01.2014
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