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Original title:
Compensation of Drivetrain Oscillations in Electric Vehicles
Translated title:
Kompensation von Antriebsstrangschwingungen in Elektrofahrzeugen
Author:
Förth, Matthias
Year:
2020
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Oksanen, Timo (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Backlash, Drivetrain, Robust Control, Flatness, Torque Vectoring
Translated keywords:
Spiel, Robuste Regelung, Flachheit, Torque Vectoring, Elektrofahrzeuge
TUM classification:
VER 020d
Abstract:
Low-frequency drivetrain oscillations below 20 Hz harm safety and performance of electric vehicles. In this regard, the key issues are changing oscillation behavior due to nonlinear tire dynamics and backlash effects. This disseration addresses these problems by controlling the electric motor's torque. A mathematical model is constructed, validated and analyzed. Based on the model, robust control design tackles the changing tire dynamics. The backlash is compensated via differential flatness.
Translated abstract:
Antriebsstrangschwingungen mit Frequenzen bis 20 Hz stören Sicherheitsfunktion und Fahrdynamik von Elektrofahrzeugen. Dabei stellen vor allem die Änderungen der Systemdynamik durch das Reifenverhalten sowie Spiel im Antriebsstrang große Probleme dar. Diese Dissertation nutzt die präzise Drehmomentregelung des Elektromotors zur Schwingungsdämpfung. Die Robustheit der Regelung adressiert dabei die Reifendynamik während das Spiel über die Flachheit des Systems mit einer Vorsteuerung kompensiert wir...     »
ISBN:
978-3-8440-7796-4
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1542667
Date of submission:
28.05.2020
Oral examination:
29.10.2020
File size:
5162011 bytes
Pages:
144
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20201029-1542667-1-8
Last change:
25.02.2021
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