Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Wimmer, Andreas (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MAS 520
Abstract:
Die vorliegende Arbeit beschäftigt mit einem „Hochdruck-Dual-Fuel“ Brennverfahren zur Nutzung von Erdgas oder zündunwilligen alternativen Kraftstoffen (Wasserstoff, Methanol) in Schiffsmotoren. Das Brennverfahren wird an einem 4.8l Einzylinder-Transparentmotor optisch untersucht. Die Ergebnisse dienen sowohl direkt einem besseren Verständnis des Verbrennungsablaufs, als auch als Validierungsdaten für ein CFD-Simulationsmodell, welches in einer parallelen Arbeit entwickelt wurde.
Translated abstract:
This thesis investigates a "high-pressure dual-fuel" combustion process for the use of natural gas or non-self-igniting alternative fuels (hydrogen, methanol) in marine engines. The combustion process is optically investigated on a 4.8l single cylinder transparent engine. The investigations provide both a direct understanding of the combustion process as well as validation data for a CFD simulation model, which was developed in a parallel work.