User: Guest  Login
Original title:
Der Einsatz von Unterrichtsvideos in der universitären Lehrerbildung
Translated title:
Using classroom video in teacher education
Author:
Blomberg, Geraldine
Year:
2011
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Referee:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Renkl, Alexander (Prof. Dr.); Lankes, Eva-Maria (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
ERZ Erziehungswissenschaften
Keywords:
Lehrerausbildung, Unterrichtsvideos
Translated keywords:
teacher education, classroom video
Controlled terms:
Lehrerbildung; Unterricht; Videoaufzeichnung
TUM classification:
EDU 270d; EDU 640d
Abstract:
Diese Dissertation untersucht den Einsatz von Unterrichtsvideos in der universitären Lehrerbildung, da Unterrichtsvideos anwendbares (nicht träges) Wissen in der universitären Lehrerbildung fördern können. Unterrichtsvideos werden dort bereits vermehrt eingesetzt, jedoch häufig methodisch unsystematisch. Dies, obwohl insbesondere ihre systematische Einbettung erst beeinflusst, wie lernförderlich sie wirken. Im Rahmen der Dissertation wurde in mehreren empirischen Studien der Einfluss zweier inst...     »
Translated abstract:
There is general consensus among researchers and teacher educators that classroom video can be a valuable tool to improve pre-service teacher learning during teacher education. Media such as video are, however, not in themselves effective. They have to be embedded into an instructional program to be useful. Yet, little empirical research examines how specific instructional approaches might effectively exploit the potential of video in teacher education. In two empirical studies the effect of two...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1078234
Date of submission:
25.05.2011
Oral examination:
22.07.2011
File size:
144931 bytes
Pages:
39
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20110722-1078234-1-1
Last change:
09.12.2011
 BibTeX