User: Guest  Login
Original title:
When reading meets mathematics 
Original subtitle:
Using eye movements to analyze complex word problem solving 
Translated title:
Wenn Lesen auf Mathematik trifft 
Translated subtitle:
Die Nutzung von Blickbewegungen zur Analyse der Lösung von komplexen Textaufgaben 
Year:
2020 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.) 
Referee:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Verschaffel, Lieven (Prof. Dr.); Schukajlow-Wasjutinski, Stanislaw (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
word problem, mathematics education, reading, eye tracking, mathematical literacy 
Translated keywords:
Textaufgaben, Mathematikdidaktik, Lesen, Eyetracking, mathematical literacy 
TUM classification:
EDU 730d 
Abstract:
Solving complex mathematical word problems as used in studies like PISA requires an interaction of reading and mathematical thinking. In the three studies summarized here (N = 17; N = 42; N = 139), eye tracking showed that patterns of eye movements indicate cognitive effort and strategies during complex word problem solving. Thus, they can be used to analyze the interaction of reading and mathematics and to compare solution processes between items, individuals, and different languages like Chi...    »
 
Translated abstract:
Die Lösung komplexer mathematischer Textaufgaben, wie sie in Studien wie PISA verwendet werden, erfordert eine Interaktion von Lesen und mathematischem Denken. In den drei hier zusammenfassenden Studien (N = 17; N = 42; N = 139) wurde durch Eyetracking gezeigt, dass Muster von Blickbewegungen kognitive Anforderungen und Strategien bei der Lösung komplexer Textaufgaben aufzeigen. Sie können daher dazu verwendet werden, die Interaktion von Lesen und Mathematik zu analysieren und Lösungsprozesse...    »
 
Oral examination:
28.02.2020 
File size:
3163002 bytes 
Pages:
53 
Fulltext / DOI:
Last change:
20.04.2020