User: Guest  Login
Original title:
Entwicklung eines Geschäftsprozessmodells als Referenz für einen curricular intendierten beruflichen Unterricht 
Translated title:
Development of a business process model as a reference for vocational instruction based on curricular intentions 
Year:
2020 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Wittmann, Eveline (Prof. Dr.) 
Referee:
Wittmann, Eveline (Prof. Dr.); Tramm, Tade (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Unternehmensmodell, Unternehmensprozessmodell, Geschäftsprozessmodell, Geschäftsprozessorientiertes Unternehmensmodell, Referenzielle Organisationsstrukturen, Geschäftsprozessorientierte Organisationsstruktur, Geschäftsprozesse, Arbeitsprozesse, Workflow, Didaktische Modellbildung, Digitalisierung, Industrie 4.0, Wertschöpfungsketten, Dynamic Capabilities, Kompetenzorientierung, Kompetenzmessung, Geschäftsprozessorientiertes Rechnungswesen, Externes Rechnungswesen, Internes Rechnungswesen, Betri...    »
 
Translated keywords:
Business model, Business process model, Business-process-oriented business model, Referential organizational structures, Business-process-oriented organizational structure, Business processes, Work processes, Workflow, Didactic modeling, Digitalization, Industry 4.0, Value chains, Dynamic Capabilities, Competence orientation, Competency measurement, Business process oriented accounting, External accounting, Internal accounting, Business accounting, Process identification, Process specification,...    »
 
TUM classification:
EDU 440d 
Abstract:
In dieser Monographie werden referenzielle Geschäftsprozesse sowie ein kriteriengeleitetes Vorgehen zur Konkretisierung von Prozessdesigns entwickelt. Die Forschungsergebnisse können dazu genutzt werden, bei Lehrkräften ein geschäftsprozessorientiertes Systemverständnis zu fördern, das sie dabei unterstützt, curricular intendierte berufliche Unterrichte zu gestalten. Ziel ist es, bei Lernenden ein Prozesswissen aufzubauen, welchem in Zeiten zunehmender Digitalisierung und Vernetzung betriebliche...    »
 
Translated abstract:
In this monograph, referential business processes as well as a criteria-driven approach to concretize process designs are developed. The research findings can be used to support teachers to develop a business-process-oriented system understanding, helping them to design occupational instruction as intended in the curricula. The goal is for learners to build up process knowledge, which is of particular importance in times of increasing digitalization and connectivity of business activities within...    »
 
Oral examination:
20.02.2020 
File size:
5682417 bytes 
Pages:
418 
Last change:
12.03.2020