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Original title:
Methode zur Reduktion von Öleintrag in den Brennraum
Translated title:
Method to reduce oil ingress into the combustion chamber
Author:
Stark, Michael
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Institution:
Lehrstuhl für Nachhaltige mobile Antriebssysteme (Prof. Jaensch)
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Rienäcker, Adrian (Prof. Dr.); Wirz, Friedrich (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MAS 520
Abstract:
Kraftstoffe wie Wasserstoff machen es nötig den Eintrag von Schmieröl in den Brennraum zu verringern, um Partikelemissionen und Verbrennungsanomalien zu vermeiden. Ein optisch zugänglicher Motor wird dazu verwendet, Öltransportphänomene in der Kolbengruppe zu untersuchen. Davon wird eine Methode abgeleitet, welche schaltbar Einfluss auf die in der Kolbengruppe verfügbare Menge Öl nehmen kann. Optische Messungen zeigen eine Reduktion des Öleintrags betriebspunktabhängig im Bereich von 40 Prozent.
Translated abstract:
Fuels like hydrogen require reducing the entry of lubricating oil into the combustion chamber to avoid particle emissions and combustion anomalies. An optically accessible engine is used to investigate oil transport phenomena in the piston group. From this, a method is derived that can variably control the amount of oil available in the piston group. Optical measurements indicate a reduction in oil entry, depending on operating conditions, by about 40 percent.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1740344
Date of submission:
25.04.2024
Oral examination:
17.09.2024
File size:
5611812 bytes
Pages:
113
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:91-diss-20240917-1740344-1-4
Last change:
10.02.2025
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