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Original title:
Eigenschaftsprofil von Carbonfasergelegen und deren Wirkzusammenhänge in der automobilen Großserienproduktion
Translated title:
Cause and Effect Relationships of Carbon Fiber based non-crimp fabrics in automotive serial application
Author:
Koch, Christian Heinrich Jakob
Year:
2020
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.); Friedrich, Horst E. (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
WER Werkstoffwissenschaften
TUM classification:
WER 440d
Abstract:
Faserverbundwerkstoffe (FVK) haben sich aufgrund ihrer spezifischen mechanischen Eigenschaften als Konstruktionswerkstoff für Leichtbauanwendungen etabliert. Im Automobil bieten insbesondere Carbonfaserverstärkte Kunststoffe (CFK) die Möglichkeit zur Gewichtsreduktion, welche vor allem bei elektrisch betriebenen Fahrzeugen von großem Interesse ist. Hohe Herstellkosten u. a. verhindern aktuell den flächendeckenden Einsatz von CFK in der Automobilindustrie. Die Anwendungen beschränken sich punktue...     »
Translated abstract:
Fiber-reinforced plastics have established themselves as a construomponents are mainly realized using a complex, automated RTM (Resin Transfer Molding) process. The automated conversion of dry textile semi-finished products (primarily carbon fiber non-crimped fabrics (CF-NCF) and the subsequent high-pressure injection with an epoxy matrix (HP-RTM), represents the baseline for the number and the quality of parts required at an industrial volume scale. This enables the use in automotive mass produ...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1506859
Date of submission:
09.01.2020
Oral examination:
29.09.2020
File size:
9350488 bytes
Pages:
208
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20200929-1506859-1-3
Last change:
08.02.2021
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