Drechsler, Klaus (Prof. Dr.-Ing.); Friedrich, Horst E. (Prof. Dr.-Ing.)
Sprache:
de
Fachgebiet:
MAS Maschinenbau
TU-Systematik:
WER 440
Kurzfassung:
Beim Einsatz von Faserverbundwerkstoffen im Fahrzeugbau hat sich die Herstellung von Hohlprofilbauteilen mittels des Umflechtverfahrens als zielführend erwiesen. Zur weiteren Steigerung von Leichtbau- und Kostenpotential beschäftigt sich diese Arbeit mit Entwicklungsansätzen des Umflechtverfahrens durch welche die Möglichkeiten zur belastungsgerechten Bauteilgestaltung erweitert werden. Nach methodischer Prozessgestaltung und -analyse erfolgt der Übertrag auf einen praxisnahen Anwendungsfall.
Übersetzte Kurzfassung:
In the context of large-scale application of fiber-reinforced composites for automotive construction the braiding process has proven to be a well-suited approach for the production of hollow profile components. In order to achieve a further increase in lightweight construction and cost potential this thesis deals with development approaches for braiding which extend the possibilities of load-oriented component design. Based on process design and validation, the concept is transferred on a practice-oriented application.
«
In the context of large-scale application of fiber-reinforced composites for automotive construction the braiding process has proven to be a well-suited approach for the production of hollow profile components. In order to achieve a further increase in lightweight construction and cost potential this thesis deals with development approaches for braiding which extend the possibilities of load-oriented component design. Based on process design and validation, the concept is transferred on a practi...
»